• Ankeriaat saapuneet Pirkanmaalle
Ankeriaanpoikasia istutetaan Kuloveteen

Ankeriaat saapuneet Pirkanmaalle

Kokemäenjoen voimalaitosten maksamilla kalatalousmaksuilla hankittiin ankeriaanpoikasia, jotka istutettiin torstaina (15.8.) Kuloveteen ja Tampereen Pyhäjärveen. Kuloveteen istutettiin ankeriaita 2000 kappaletta ja Pyhäjärveen 6000 kappaletta. Istutettavat ankeriaanpoikaset olivat noin 10 cm pituisia ja painoivat noin yhden gramman.

Ankeriaanpoikaset on tuonut maahan Kalatalouden Keskusliitto. Ankeriaanpoikaset oli pyydetty Severnjoesta Englannista, jossa pyynti tapahtui tarkasti säädellyn SEG standardin (Sustainable Eel Group) mukaisesti. Ennen Suomeen saapumista ankeriaat ovat olleet karanteenissa Ruotsissa, jotta voitiin varmistua, että kaikki poikaset olivat terveistä.

Ankeriaat voivat elää järvissä useita kymmeniä vuosia ennen kuin lähtevät vaellukselle kohti Sargassomerta. Tällöin ankeriaat ovat kasvaneet 1,5 - 2 kg painoisiksi. Tulevina vuosina Kulovedestä ja Pyhäjärvestä on odotettavissa ankeriassaaliita. On kuitenkin muistettava, että ankeriaan pyynti on kielletty lokakuun 1. päivästä tammikuun 31. päivään asti.

Kokemäenjoessa on seurattu ankeriaan vaelluksia. Parhaillaan on käynnissä Kokemäenjoen alaosassa selvitys, jossa seurataan, pyrkiikö ankeriaita nousemaan Kokemäenjokeen. Aikaisemmin on selvitetty ankeriaan vaellusta jokea alaspäin Nokianvirrassa.

Lisätietoja antaa Jari Pelkonen, puh. 0295 025085 tai sähköposti jari.pelkonen(a)ely-keskus.fi