Siikojen emokalapyynti ja haudonta Kokemäenjoella 2023-2024

Länsi-Suomen Kalatalouskeskus ry toteutti vaellussiikojen emokalapyynnin vuoden 2023 lokakuun lopun ja marraskuun puolivälin välisenä aikana.

Emokaloja pyydettiin verkoilla Lammaistenlahdella ja kalastuksesta vastasi ammattikalastaja Jarno Aaltonen. Saaliiksi saatiin 169 vaellussiikaa. Syksyn 2023 emokalapyyntiä vaikeutti koko syksyn jatkunut tulva. Tästä syystä saalis jäi edellisvuotta pienemmäksi.

Vaellussiiat lypsettiin Harjavallan voimalaitoksen kalahautomolla ja lypsystä sekä hautomon toiminnasta vastasivat Kimmo Puosi (Länsi-Suomen Kalatalouskeskus ry) ja Tapio Mäkelä (Kalatalouspalvelu Mäkelä Tmi).   Mätiä saatiin yhteensä 75 litraa. Haudonta onnistui hyvin ja mädin kuolleisuus jäi alhaiseksi. Keväällä 2024 Harjavallan hautomosta kuoriutuu noin 3 miljoonaa siianpoikasta. Kaikki poikaset tullaan istuttamaan Kokemäenjokeen. Ensimmäiset poikaset on jo laskettu Kokemäenjokeen viikolla 17. ja istutukset jatkuvat seuraavilla viikoilla.

Lisätietoja antaa Kimmo Puosi (sähköposti kimmo.puosi(a)kalatalouskeskus.fi)

Harjavallan hautomo
Ensimmäiset kevään 2024 vaellussiianpoikaset pääsevät Kokemäenjokeen