Kokemäenjoki on yksi
Suomen merkittävimmistä jokivesistöistä

Ankeriaat istutettu Kuloveteen ja Tampereen Pyhäjärveen

Kuloveteen ja Tampereen Pyhäjärveen istutettiin 26.5.2021 yhteensä 8000 ankeriaan poikasta. Ankeriaat olivat istutushetkellä noin 10 cm pituisia.

Istutettavat ankeriaat oli pyydetty Garonnejoesta Ranskasta, koska Brexitin takia ankeriaanpoikasia ei ole enää mahdollista tuoda Englannista Euroopan unionin alueelle. Ranskassa ankeriaanpoikasten pyynti tapahtuu tarkasti säädellyn SEG (Sustainable Eel Group) standardin mukaisesti. Istutuksilla pyritään vahvistamaan paikallista ankeriaskantaa ja pitämään yllä ankeriaan pyyntiä.

Vaellusvaiheessa olevien ankeriaiden siirtoa Melon voimalaitoksen yläpuoliselta Kokemäenjoen vesistöalueelta Harjavallan voimalaitoksen alapuolelle, mistä ne voivat jatkaa kutuvaellustaan turvallisesti, on selvitetty vuonna 2017. Luonnonvarakeskuksen tutkija Jouni Tulonen arvioi siirtomahdollisuuksia, mahdollisia kiinniottolaitteita ja niiden paikkoja sekä ylisiirron merkitystä ankeriaskannan hoidolle.

Lisätietoja antaa kalatalousasiantuntija Jari Pelkonen puh. 0500 317 375

Linkki: Ankeriaiden siirto Kokemäenjoella (PDF-tiedosto)

Linkki: Ahven.net sivuston uutinen

Ankeriaiden istutusta Tampereen Pyhäjärveen